PSM op de uBlox SARA-N211

• @techniek said in PSM op de uBlox SARA-N211:

AT+CEREG=<n>

9.6.1 Description
    Controls the presentation of the network registration URC.

Dus alleen de manier van presenteren…

Wil je met de timers en PSM experimenteren dan gebruik je:

AT+CPSMS

Klopt, het was ook mijn doel om aangevraagde waarden met AT+CPSMS zichtbaar te maken via AT+CEREG maar dat lijkt het netwerk (nog?) niet te ondersteunen.

• @andre-rodenburg said in PSM op de uBlox SARA-N211:

CPSMS

Vanuit verschillende kanten heb ik begrepen dat timers nog niet via de UE (modem) zijn in te stellen… En dat hier een update van de netwerksoftware is vereist…

Echter volgens mij veel echo, maar heeft nog niemand dat getest…

Ik ga het vandaag is proberen te testen… 😉

• @techniek said in PSM op de uBlox SARA-N211:

@andre-rodenburg said in PSM op de uBlox SARA-N211:

CPSMS

Vanuit verschillende kanten heb ik begrepen dat timers nog niet via de UE (modem) zijn in te stellen… En dat hier een update van de netwerksoftware is vereist…

Echter volgens mij veel echo, maar heeft nog niemand dat getest…

Ik ga het vandaag is proberen te testen… 😉

Top, ben erg benieuwd naar je resultaten 🙂

Ik ben de 28ste overigens aanwezig bij het installfest dus als je er dan ook bent kunnen we het er misschien over hebben. Ik denk dat het sowieso wel een goed plan is om eens uitgebreid te kijken naar PSM nu en PSM (icm eDRX) in de toekomst en op welke manier we dat het beste kunnen aanpakken, dat is me nu namelijk nog niet duidelijk.

• @andre-rodenburg Wij hebben het vorige week nog getest. Alleen PSM aan/uit zetten werkt, de rest nog niet.

• @felixdonkers Zie je ook een duidelijk verschil in stroomverbruik tussen de verschillende low power modes? Ik zie nooit een stroom lager dan 250uA. Ik meet overigens tussen 3V3 lijn die vanaf de arduino naar het NB - IoT shield loopt.

Wat ook interessant is is dat AT+CPSMS niet lijkt te werken zonder network attach. Wanneer ik de ontvanger uit heb staan (AT+CFUN=0) krijg ik het device niet in PSM (via AT+CPSMS=1). Na de network attach lukt het wel.

• @felixdonkers

Sorry ik was misschien iets te stellig in min uitspraak…

Hi Felix, dus jij kunt bevestigen dat de timers op vaste waardes blijven staan?
    Had jou post over het hoofd gezien…

Toch proberen te testen, belangerijker nog wat hebben we eraan alswe de timers kunnen aanpassen …
    Heb nog geen goed beeld bij de voordelen…

• @techniek Als bij het netwerk bekend is wanneer het modem slaapt / actief is kunnen we binnen dat tijdframe afspreken dat er data heen en weer gezonden kan worden. De ontvanger zal dus alleen aan staan als er een inkomend bericht verwacht wordt. Dat levert dus een behoorlijk voordeel op qua stroomverbruik.

Betere uitleg is hier te vinden:
    link

• @andre-rodenburg said in PSM op de uBlox SARA-N211:

@techniek Als bij het netwerk bekend is wanneer het modem slaapt / actief is kunnen we binnen dat tijdframe afspreken dat er data heen en weer gezonden kan worden. De ontvanger zal dus alleen aan staan als er een inkomend bericht verwacht wordt. Dat levert dus een behoorlijk voordeel op qua stroomverbruik.

Top: ben aan het lezen,

• @techniek Stuk gaat over LTE-M technologie maar in principe zijn de eDRX en PSM technieken hetzelfde zo ver ik weet…

• @techniek In ons geval (N211) kunnen de parameters in het modem wel gewijzigd worden, en bij read-back blijken de registers ook aangepast, maar het gedrag van het modem (en daarmee ook het stroomprofiel) verandert daardoor niet. Vandaar de aanname dat de timers door het network nog niet ondersteund worden.

P.s. wij meten de stroom door VCC naar het modem te onderbreken, daar een 1 ohm weerstand te plaatsen en daar het stroomprofiel over te meten. Daarmee meet je het stroomverbruik van het modem en de SIM kaart. In indel stand is dat ca 10 uA.

• @felixdonkers said in PSM op de uBlox SARA-N211:

P.s. wij meten de stroom door VCC naar het modem te onderbreken, daar een 1 ohm weerstand te plaatsen en daar het stroomprofiel over te meten. Daarmee meet je het stroomverbruik van het modem en de SIM kaart. In indel stand is dat ca 10 uA.

Dank je ik heb iets soortgelijks gedaan zie duurtest ben benieuwd wat je ervan vind… en of je er wat aan hebt.

Locked

Looks like your connection to Internet of Things was lost, please wait while we try to reconnect.